Здравейте последователи!

Преди няколко седмици една моя позната ми се обади за съвет. Оплакваше се от лесна уморяемост, загуба на енергия и тонус, трудно заспиване. Какво я посъветвах аз:

  1. Да посети личния си лекар за преглед и евентуални кръвни изследвания;
  2. Да приема добавка съдържаща селен, цинк, витамин С и витамин В12;

Но защо селен?

Аз съм човек, който обича да чете много проучвания, клинични данни и да иска от пациентите обратна връзка.  Един ден, четейки за селена и неговите ползи за организма, попаднах на изключително интересни факти.

Малко известни факти за селена.

Масово рекламираната полза върху човешкия организъм, от приема на селен, е подобряване на мозъчната функция. Това безспорно е така, но селенът има още много допълнителни ползи.

Ето на кратко какво казват проучванията за селен:

  1. Оказва се, че селенът е изключително важен за нормалното функциониране на щитовидната жлеза. Редица проучвания доказват, че добавянето на селен към лечението на пациенти с Тиреоидит на Хашимото за период от 3 месеца, допринася за подобряване на показателите им и общото състояние. Селенът се препоръчва за добро здраве на щитовидната жлеза, защото превръща неактивния тироиден хормон, тироксин (Т4), в биологично активния трийодтиронин (Т3), който е формата, която тялото ни използва за регулиране на метаболизма и други съществени процеси. Известно е също така, че човешката щитовидна жлеза съдържа най-голямо количество селен на грам тъкан, отколкото всеки друг орган на тялото.
  2. Ключова роля за намаляване на ефектите от оксидативния стрес върху човешкия организъм или изразен антиоксидантен ефект. В организма си формират селеноензими и селенопротеини, които участват в собствената ни (ендогенна) антиоксидантна защита.
  3. Благоприятен ефект за превенция и подпомагане на лечението при сърдечно-съдови заболявания. Изследвания показват, че наличието на селенопротеин Р може да играе значителна роля при регулирането на нивото на плазмения холестерол чрез защита на LDL окисляването. Друг важен селеноензим с антиоксидантна активност е тиоредоксин. Той играе важна роля в предотвратяването развитието на атеросклероза чрез намаляване на оксидативния стрес и повишаване на бионаличността на азотен окис. Азотният окис, от своя страна, води до физиологично разширяване на кръвоносните съдове.
  4. Проучване доказва, че дефицит на селен в организма се свърза с трудно заспиване. Това се доказа и в моята лична практика. Няколко пациента съобщават подобряване на съня, след започване прием на селен.
  5. На базата на тези и други доказателства Европейски регламент № 432/2012 утвърждава, че селенът допринася за:
  • за нормалната сперматогенеза,
  • за поддържане на нормалното състояние на косата,
  • за поддържането на нормалното състояние на ноктите,
  • за нормалната функция на имунната система,
  • за нормалната функция на щитовидната жлеза,
  • за защитата на клетките от оксидативен стрес.

Дневният референтен прием на селен за възрастни пациенти е 55 μg.

Очаквайте следващата статия за това, кои витамини и микроелементи подпомагат функцията на щитовидната жлеза.

ПРОСТО ПОПИТАЙ ФАРМАЦЕВТА!!!

Източници на информация:

  1. Van Zuuren EJ, Albusta AY, Fedorowicz Z, Carter B, Pijl H. Selenium supplementation for Hashimoto’s thyroiditis. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 6. Art. No.: CD010223.
  2. Traulsen H, Steinbrenner H, Buchczyk DP, Klotz LO, Sies H. Selenoprotein P protects low-density lipoprotein against oxidation. Free Radic Res. 2004;38:123–8.
  3. Arner ES, Holmgren A. Physiological functions of thioredoxin and thioredoxin reductase. Eur J Biochem. 2000;267:6102–9.
  4. Das KC, Das CK. Thioredoxin, a singlet oxygen quencher and hydroxyl radical scavenger: redox independent functions. Biochem Biophys Res Commun. 2000;277:443–7.
  5. Grandner MA, Jackson N, Gerstner JR, Knutson KL. Sleep symptoms associated with intake of specific dietary nutrients. J Sleep Res. 2014 Feb;23(1):22-34. doi: 10.1111/jsr.12084. Epub 2013 Sep 2. PubMed PMID: 23992533; PubMed Central PMCID: PMC3866235.
  6. Европейски регламент № 432/2012
  7. Европейски регламент № 1169/2011