Здравейте последователи,

Днес ще поговорим за Хроничната Венозна Болест (ХВБ) по-известна с общото наименование „разширени вени“. Разширените вени или по-скоро свързаните с тях оплаквания като болка, оток, парене, мравучкане и усещане за тежест в долните крайници – „оловните крака“ са по-остри през топлия период от годината, затова и повечето пациенти търсят решение на проблема си именно тогава. Добре е ,обаче, драги читатели, да  знаете, че ХВБ е хронично заболяване, т.е. дори и симптомите да изчезват през по-студената част от годината, това не означава, че и здравословният Ви проблем е изчезнал.

Основната причината да страдаме от разширени вени е… еволюцията. Човекът е бозайник и от гледна точка на природата ние не би трябвало да прекарваме целия си живот изправени на два крака. Изправеният стоеж има много предимства, но и един основен недостатък – поставя под голямо напрежение кръвоносната система на долните крайници. Когато това се съчетае с определени наследствени фактори – генетично по-слаба стена на вените и заседнал начин на живот се развива ХВБ. Потенциално всеки човек на планетата е изложен на риск от развитие на разширени вени

Разширените вени са заболяване, от което  по-често страдат хората прекарващи голяма част от времето си в седнало положение – лекари, фармацевти, счетоводители, шофьори, защото притискането от стола или седалката допълнително затруднява движението на кръвта в краката. ХВБ е коварна, защото прогресира бавно и в началото симптомите, които изброих по-горе отзвучават бързо след почивка. Поради тази причина пациентът с разширени вени често неглижира с години състоянието си, докато симптомите не станат постоянни и вече не преминават дори и след почивка. Стигне ли се до този етап се налага консултация с лекар, а за съжаление в не малко случаи и хирургична интервенция.

Въпреки, че разширените вени не могат да се „излекуват“ в пълния смисъл на думата, ако спазвате тези няколко прости препоръки ще намалите тежестта на симптомите и ще забавите прогресията на заболяването.

  1. Всяка вечер вдигайте краката си на високо – върху възглавница или друга удобна подложка. Трябва да са над нивото на сърцето, за да има ефект.
  2. Носете обувки с ток, но не по-висок от 4 см. Равните обувки или много високите токове не са препоръчителни.
  3. Дрехите ви трябва да са удобни и свободни, защото тесните крачоли затрудняват кръвообръщението.
  4. Правете хладен душ на краката си преди лягане.
  5. Масажирането, особено интензивното, на засегнатият участък не е препоръчително.
  6. Ходете – изминаването на поне 6000 крачки дневно, значително ще редуцира отока и болката.
  7. Качете се по стълбите вместо с асансьора . Изкачването на стълби е най-ефективния начин да стимулирате кръвообръщението на краката.
  8. Избягвайте тежки натоварвания на долните крайници – дълго тичане, интензивни тренировки и пр.
  9. На всеки час работа в седнало положение, правете 10 минутна разходка дори и само за да походите из стаята.
  10. В изправено положение първо се навдигнете на пръсти, а след това преместете тежестта върху петата и повдигнете пръстите. Правете по 40 повторения сутрин и вечер.

Ако въпреки спазването на тези препоръки симптомите не се повлияват или се задълбочават може да приложите:

  1. Охлаждащи гелове – в основата на повечето състави е ментол – той охлажда, спомага да се редуцира усещането за парене и тежест. Втривайте ги с лек масаж от ходилото към коляното.
  2. Таблетки съдържащи диосмин – той подобрява тонуса на вените и блокира хроничното възпаление, което е в основата на по-тежката симптоматика. Посъветвайте се с вашия лекар или фармацевт преди прием на диосмин, особено ако имате проблеми със стомаха, защото е възможно да получите дразнене. Препоръчително е таблетките да се приемат поне 3 месеца.

Ако оплакванията Ви продължат или се влошават въпреки описаните по-горе мерки потърсете лекарска помощ.

ПРОСТО ПОПИТАЙ ФАРМАЦЕВТА!