Бременните жени попадат сред рисковите категории пациенти, когато става въпрос за лечение на заболявания в това число и вирусни. Това се дължи не само на факта, че бременните са по-податливи на инфекции, а и защото няма много медикаменти, които да могат да се използват безопасно по време на бременност без да създадат риск за плода. Ето защо профилактиката и превенцията трябва да бъдат на първо място в този период.

Със сигурност всяка бременна жена търси възможности за допълнителна подкрепа на имунитета, за да осигури най-добрата среда за развитие на нейното бебе, особено в периодите на повишен риск от заболеваемост. По време на бременността нуждите на витамини и минерали се увеличават, а не всеки сезон предлага голямо разнообразие от свежи плодове и зеленчуци, които да бъдат подходящ източник. Тогава средство на избор са комбинираните продукти съдържащи витамини, минерали, мироелементи и Омега-3 мастни киселини, специално разработени за бременни и кърмачки.

Кои са важните витамини и минерали в подкрепа на имунитета по време на бременност?

Фолиевата киселина, наричана още витамин B9, играе важна роля от самото начало на бременността. Участва в процесите на делене на клетките, а недостигът ѝ може да доведе до вродени дефекти на невралната тръба при зародиша. Освен това има отношение и към нормалната функция на имунната система. Препоръчва се на жените, които планират бременност, да приемат ежедневно по 400 µg фолиева киселина, а тъй като по време на бременност нуждите се повишават някои специалисти препоръчват прием около 600 µg.

Отношение към имунната система имат още витамините А, D, C, В6, В12 и микроелементите желязо и цинк. Нуждите от желязо също нарастват с около 50% в периода на бременността. То участва в синтеза на хемоглобин, необходим за образуването на червени кръвни клетки и транспорта на кислород в кръвта.

Защо са важни Омега-3 мастните киселини по време на бременност?

Омега-3 представляват полиненаситени мастни киселини. Tе са незаменими, тъй като ние се нуждам от тях, но тялото ни не може да ги синтезира без необходимите прекурсори. С най-голямо значение за здравето и работата на различни органи и системи са ейкозапентаенова (EPA) и докозахексаенова (DHA) мастни киселини. Те допринасят за нормалната функция на сърцето, мозъка и поддържането на нормално зрение.

Добри хранителни източници на Омега-3 мастните киселини са студеноводни риби като сьомга, херинга, сардина. Специалистите препоръчват да се консумира риба поне 2 пъти в седмичното меню, за да се набавят необходимите количества за организма. Според проучванията приемът на Омега-3 мастните киселини по време на бременност може да намали риска от преждевременно раждане1,2 и е от съществено значение за правилното развитие на мозъка, зрението и нервната система на плода.3

От изключително значение е бременните жени да следят с повишено внимание качеството на рибните продукти, тъй като има опасност от консумация на замърсен продукт.

Съществуват специално разработени комбинации от витамини, минерали и микроелементи, обогатени с Омега-3 мастни киселини, които да покриват повишените нужди от тези ценни нутриенти по време на бременността. Същевременно при процесите на производство се спазват високи стандарти за чистота и качество, за да се гарантира безопасността на майката и плода.

Предимство е, когато състава е добре прецизиран и вложен в 1 таблетка/капсула, за да се гарантира удобен еднократен дневен прием.

Когато по време на бременността избирате продукт, съдържащ витамини минерали и Омега-3 мастни киселини, доверете се на експертното мнение на Вашия фармацевт. Той ще Ви помогне да подберете най-подходящия продукт.

Маг. фарм. Лилия Божкова, Queisser Pharma България

1.Olsen S. et all The Lancet 1992, Vol. 339
2.Smuts C. et all Obstetrics & Gynecology 2003, Vol. 101
3.Innis S. Pediatrics 2003, Vol. 143