Физиологията на човешкото тяло е фина система от стотици хиляди биохимични реакции, действащи в синхрон, зависими от множество фактори – хранителен режим, физическо натоварване, околна среда, стрес, почивка и други. Всяка малка молекула или йон, има ключова роля в този сложен механизъм, който поддържа качеството на живот и доброто ни здраве.

В настоящата обстановка на принудителна изолация, рискът от обездвижване е голям. Намалената двигателна активност води със себе си чувство на постоянна умора, сънливост и влошено настроение. Съществуват много възможности да помогнем на тялото си да се справи ефективно със стреса в ежедневието и работата, както и с обездвижването. Един от най-лесните и ефикасни начини е да си създадем дневен режим с леки тренировки или гимнастика и да повишим приема на магнезий. Много от нас знаят, че магнезият е средство на първи избор, що се отнася до справяне с физическо натоварване и стрес, но защо?

Малкият магнезиев йон е гигант в грижата за мускулите, в това число и сърцето, нервната система и опорнодвигателния апарат.

Самият йон /Mg 2+/, допринася за нормалното протичане на метаболизма и процесите на производство на енергия, деленето на клетките и белтъчния синтез (респективно увеличаването на мускулната маса). Свързан с молекула аденозин трифосфат (молекула, която събира и трансформира енергията, постъпваща с храната в тялото ни), представлява основен енергиен източник за процеси като нервна проводимост, мускулни съкращения и релаксация. (1,2,3,4)

Всъщност, физическите упражнения регулират разпределянето и оползотворяването на магнезия в организма ни. Според данни от клинични проучвания, приемът на магнезий увеличава издръжливостта на организма спрямо физически натоварвания, тъй като той спомага за намаляване на чувството на отпадналост и умора. Ефектът е регистриран при наблюдение върху различни групи от спортуващи, съответно групи, приемащи магнезиеви добавки и групи, които не приемат такива. Проучванията показват, че тялото насочва и концентрира този минерал в областите, в които се налага повишен разход на енергия, каквито са мускулите. Данни има и по отношение на връзката между магнезиевия дефицит и нарушаването на нервно-мускулната функция, което се предполага, че е една от причините за възникване на схващания. Магнезият повлиява положително и добре познатата ни „мускулна треска“. (1,2,3,4)

Изхождайки от тези факти, можем да заключим, че наличието на магнезий в организма има пряко отношение към физическата активност, поддържането на здравословно състояние и способността за бързо възстановяване след натоварване, но ползите му не свършват дотук.

Редица други положителни ефекти го правят толкова предпочитан сред хранителните добавки. Магнезият е един от важните електролити в нашия организъм. Смята се, че недостигът му може да доведе до нарушаване качеството на съня. Освен това, магнезият участва в минерализацията на костите и зъбите и има пряко отношение към функциите на калция.

Един не толкова популярен, но важен микроелемент е калият. Той се намира предимно във вътреклетъчните пространства на организма и е важен за поддържане на електролитния баланс. И той, подобно на магнезия, участва в редица жизненоважни процеси. Има важна роля в регулирането на сърдечната дейност и кръвното налягане, както и в провеждането на нервни импулси.

Участва в регулацията на киселинно-алкалното равновесие, което има пряк ефект спрямо поддържането на мускулната маса, респективно, мускулната сила. Също така повишава кръвоснабдяването на различни части от тялото, което е от съществено значение за доставянето на хранителни вещества и кислород до мускулите и органите. (6,7,8)

Освен от магнезий и калий, за да изпълнява своите функции, организмът ни се нуждае и от редовно снабдяване с витамини от група B, желязо, хром, цинк. Ввитамините допринасят за нормалната функция на нервната система, участват в метаболизма и процесите на производство на енергия. Желязото е от съществено значение за кръвотворенето, транспорта на кислород чрез кръвта и намаляването на чувството на отпадналост и умора. Хромът е необходим за метаболизма на хранителните вещества и за поддържане на нормалната концентрация на глюкоза. Цинкът е микроелемент с множество таланти, който предпазва клетките от оксидативен стрес и влияе положително на имунитета. Освен това поддържа и нормалното състояние на косата, кожата и ноктите. Той е важен за костите, както и за доброто зрение.

Въпреки че магнезият е единадесетият най-разпространен елемент във Вселената, често е в дефицитни количества в собствените ни тела. Както магнезият, така и калият ежедневно се отделят от организма чрез нормални физиологични процеси. Най-често, например, това се случва чрез изпотяването. Това налага нуждата от допълнителен прием. Един от вариантите това да се случи е чрез храната, което е по-трудно предвид голямото количество плодове и зеленчуци, които трябва да бъдат консумирани, за да се достигне до необходимите за организма нива. Друг добър източник са хранителните добавки, гарантиращи точното количество на ценните съставки за Ваше улеснение.

Независимо дали сте сред активно спортуващите или пък обичате по-умерените тренировки в домашни условия, посъветвайте се с Вашия фармацевт за продукт, съдържащ магнезий и калий, който да Ви помогне да поддържате в добра форма сърцето, мускулите и нервната си система.

Маг. фарм. Ирина Методиева, Queisser Pharma България

1.Can Magnesium Enhance Exercise Performance? Yijia ZhangPengcheng XunRu Wang, Lijuan Mao,  Ka He, Published online 2017 Aug 28
2. Bohl C.H., Volpe S.L. Magnesium and exercise. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 2002.
3. Newhouse I.J., Finstad E.W. The effects of magnesium supplementation on exercise performance. Clin. J. Sport Med. 2000
4. Setaro L., Santos-Silva P.R., Nakano E.Y., Sales C.H., Nunes N., Greve J.M., Colli C. Magnesium status and the physical performance of volleyball players: effects of magnesium supplementation. J. Sport Sci. 2014
5. Miller B.F., Fattor J.A., Jacobs K.A., Horning M.A., Navazio F., Lindinger M.I., Brooks G.A. Lactate and glucose interactions during rest and exercise in men: effect of exogenous lactate infusion. Pt 3J. Physiol. 2002
6. Potassium regulation during exercise and recovery.Lindinger MI, Sjøgaard G. Sports Med. 1991 Jun;11 
7. Potassium regulation during exercise and recovery in humans: implications for skeletal and cardiac muscle.Lindinger MI. J Mol Cell Cardiol. 1995 Apr
8. Regulation of Na+-K+ homeostasis and excitability in contracting muscles: implications for fatigue. Nielsen OB, de Paoli FV. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Oct